EL
COMENTARI DE TEXT
Anna M. Ribas Margarit-maig/juny
09
| |
Recorda
sempre: un text s'ha de comentar com si espremessis una llimona i li traguessis
tot el suc, però deixant-te endur pel plaer de la lectura, llegint entre
línies, sabent que un text no només denota sinó que també
connota, i que aquell autor t'està dient alguna cosa que per a ell és
important, i només t'ho diu a tu... Exemple
|
|
1. Comprèn el text:
- Llegeix-lo atentament.
- Diferencia
si és un text sencer o un fragment d'una obra més extensa.
- Busca
al diccionari els mots que no coneguis. Mira si tenen un significat literal o
metafòric.
- Numera les
línies o versos perquè siguin més fàcils de citar.
- Torna'l
a llegir i subratlla els elements més importants.
|
| 2.
Contextualitza el text: - Informa't
sobre l'autor
- Informa't sobre
la seva obra
- Informa't sobre
l'època
- Informa't sobre
el corrent literari al qual pertany
- Informa't
del títol de l'obra, a la qual pertany el text, i la data de la seva publicació
- Determina
si és un fragment, a quina part de l'obra pertany
- Defineix
el seu gènere literari (poesia, narrativa, teatre) i el seu subgènere,
si s'escau (cançó de gesta, conte policíac, drama clàssic...)
- Cita
fragments del text entre cometes, sempre que puguis, com a exemple del que dius.
- Per
saber-ne més...
|
|
3. Analitza'n el contingut
- Explica el seu argument (què hi
passa)i les idees que conté si és narrativa o teatre
- Explica
les idees que conté si és poesia
- Defineix-ne
el tema (idea general, assumpte central, allò que ens vol comunicar l'autor
a banda de l'argument). S'ha de poder expressar amb una sola paraula (amor, mort,
solitud) un sintagma nominal (amor no correspost, solitud desitjada...) o una
frase curta ( la por al més enllà que provoca angoixa en el protagonista)
- Caracteritza
el to del text (optimista, pessimista, nostàlgic, satíric, festiu,
irònic, alegre, trist, etc.)
- Caracteritza
la intencionalitat de l'autor (objectiva, subjectiva, moralitzant, paròdica,
seriosa, humorística, etc.)
- Divideix
el text en les diverses parts que es poden diferenciar (citant de tal línia
a tal línia o de tal vers a tal vers, pels seus números) i especifica
el contingut de cada part.
- Relaciona
la seva estructura externa (paràgrafs en la novel.la, estrofes en la poesia,
escenes en el teatre) amb l'estructura interna de l'argument (plantejament, nus
i desenllaç, en el cas de la narrativa i el teatre, i de la poesia narrativa)
- Cita
fragments del text entre cometes, sempre que puguis, com a exemple del que dius.
- Per
saber-ne més...
|
|
4. Analitza'n la forma
- Identifica i analitza els recursos literaris
que s'hi fan servir (fraseologia, vocabulari, sintaxi, nivells de llenguatge,
tipografia especial -canvis de lletra-, dibuixos -si n'hi ha, figures literàries
tals com metàfora, comparació, hipèrbaton, etc., )
Ara,
segons el gènere, has de fer servir altres tipus d'anàlisi:
- Si és poesia, has de parlar
de la mètrica (estrofes, còmput de versos,ritme, rima: assonant
o consonant, femenina o masculina), del tipus de text (prosa poètica, cal.ligrama,
poesia visual, poesia...)
- Si
és teatre has de parlar de les formes del discurs (diàlegs, monòlegs,
aparts), de l'estructura externa (actes i escenes), i interna (plantejament, nus,
desenllaç del text -no de l'obra) , analitzar els personatges, l'espai
i el temps (a partir de les acotacions, sobretot), etc.
- Si
és narrativa, has de parlar dels personatges (princials, secundaris, nom,
edat, descripció física i psicològica...) del punt de vista
del narrador (omniscient, objectiu, protagonista, testimoni...) , de l'ús
dels temps verbals (present, passats, futur), de l'ordre de la història
(plantejament, nus, desenllaç del fragment,-no de l'obra), del temps (lineal
-ordre cronològic- o desajustat -flash back, el.lipsis, anticipacions...),
de si hi ha descripció, narració , diàleg (i si està
en estil directe o indirecte) i monòleg (i si és en veu alta o interior)
i en quina proporció, del lloc i l'època, i de com es caracteritza
l'ambient.
- Cita fragments del
text entre cometes, sempre que puguis, com a exemple del que dius.
- Per
saber-ne més...
|
|
5. Fes-ne la conclusió
- Per acabar el comentari de text, has de
fer un paràgraf on recordis les característiques més rellevants
d'aquell text (un resum del més important que has escrit), relacionant-lo
amb l'autor, el context, etc. S'ha de centrar en els aspectes més importants,
no en els detalls, i si pot ser una característica que relacioni de manera
cohesionada tot el text i el comentari, millor.
- I
si vol expressar una opinió personal, ha de ser sobre el tema o l'estil
com està escrit, no pas sobre si t'agrada o no t'agrada (que és
un punt de vista infantil). És a dir, opina si s'adeqüen tema i forma,
si té creativitat, si és expressiu, el to que utilitza, com el text
és testimoni d'una època (gustos, costums, situació personal
de l'autor, o social, com lliga o xoca amb el present, com l'ha rebut la teva
sensibilitat en funció dels teus coneixements o estat d`'anim, etc.
- En
tot cas, evita ser inculte, cregut, usar llocs comuns (allò que diria tothom),
mostrar que desconeixes de què parles, etc. I si no saps què dir,
com a mínim comenta la importància de l'autor de la història
de la literatura del país o universal.
|
ELS
ERRORS MÉS FÀCILS A L'HORA DE FER UN COMENTARI DE TEXT:
- 1. Fer paràfrasis
innecessàries: Tornar a dir coses que ja s'han dit, o el que
diu l'autor un altre cop.
- 2. Usar
el text com a pretext : per fugir d'estudi, per parlar d'altres temes
que no vénen a tomb, per demostrar altres coneixements que no es relacionen
amb el text....
- 3. Fer
afirmacions gratuïtes: que no es justifiquen amb el text, ni parteixen
d'ell.
- 4. Els
elogis excessius cap a l'autor o l'obra, quan sonen falsos o rimbombants.
-
|
I
TOT EL QUE HEM DIT, NOMÉS SERVEIX PER A FER UN FANTÀSTIC ESBORRANY,
EN QUALSEVOL PAPER DE BRUT. PERQUÈ DESPRÉS COMENÇA LA FEINA
D'ESCRIURE A NET EL COMENTARI, I UN COP ACABAT, AL FINAL DE TOT, REVISAR LA SEVA
ORTOGRAFIA I MORFOSINTAXI. Truc
elegant: recorda d'usar els verbs que es refereixin a tu, com a autor/a del comentari,
en primera persona del plural: "com ja hem dit abans..." "si
especifiquem...", "tot seguit continuarem..." QUEDA MILLOR! I
RECORDA: ESBORRANY-REDACCIÓ-REVISIÓ FINAL! Exemple
|
|